PAS adalah
parti yang sentiasa terbuka untuk menerima teguran dan kritikan sama ada
daripada dalam atau luar parti. Dalam muktamar baru-baru ini, ahli diberikan
hak seluas-luasnya untuk menegur pimpinan. Isu penolakan terhadap Kepimpinan
Ulamak, penstrukturan semula Harakah, ketegasan dalam perlaksanaan
undang-undang Islam dan lain-lain telah
menjadi fokus para perwakilan untuk menegur pimpinan. Ia jauh sekali berbanding
parti UMNO yang menutup pintu ahlinya untuk menegur.
PAS juga
bersedia untuk menerima teguran daripada luar. Bahkan PAS menjemput mereka
untuk berdialog dan menegur secara direct dalam majlis yang dianjurkan oleh PAS
sendiri walaupun ada orang yang sehingga sekarang tidak memberikan tarikh
setelah bersetuju untuk datang.
Doktrin yang
perlu ditolak:
Menjawab
teguran bukan bermakna tidak menerima teguran tersebut. Kadang-kadang jawapan
perlu diberikan sebagai satu penjelasan. Doktrin bahawa teguran yang dijawab
dianggap tidak diterima harus ditolak. Di samping itu, ada yang menuduh bahawa
jawapan yang diberikan adalah reaksi melenting dan melatah. Perlu diingat
bahawa senyap, tidak menjawab tidak semestinya bermakna menerima teguran kerana
kadang-kadang ia ditolak kerana malas menjawab.
Keras atau
lembut dalam menjawab pula adalah berdasarkan teguran yang diberikan. Ini
kerana kadang-kadang teguran yang dibuat bukan untuk membaiki tetapi lebih
untuk membina persepsi yang buruk terhadap orang yang ditegur. Justeru itu,
tidak pelik jawapan yang diberikan kadang-kadang agak keras. Lihat sahaja
kata-kata Saidina Abu Bakar yang keras terhadap Urwah bin Mas'ud, wakil
musyrikin Mekah dalam peristiwa perjanjian Hudaibiyyah: "Kamu ini manusia
yang menghisap kelentik kemaluan berhala al-Latta." Jawapan keras ini
dihamburkan oleh Abu Bakar r.a. apabila Urwah menegur Rasulullah s.a.w. yang
dilihat ingin menghapuskan dan memusuhi bangsa sendiri (Lihat Sofiy ar-Rahman,
1991).
Undang-undang
Islam adalah prinsip dan perjuangan PAS:
PAS sebagai
sebuah gerakan Islam sentiasa menjaga prinsip dan anjal dalam perkara cabang.
Inilah yang diajar oleh Islam dan ditegaskan oleh Muhammad Iqbal, seorang
pujangga India bahawa tajdid dan perubahan adalah mesti bertolak daripada
keteguhan prinsip dan turathnya. Perkara-perkara yang baik daripada pemikiran
baru boleh diambil setelah ditapis dan tidak berlawanan dengan prinsip Islam
(Muhammad Iqbal wa manhajuhu fi tajdid al-fikri al-Islami, 2000).
Prinsip dan
perjuangan PAS adalah untuk menegakkan Islam termasuk undang-undang-undangnya.
Ia adalah syariat Allah yang tidak ada kompromi dalam perlaksanaan. Ia adalah
prinsip dan perjuangan PAS yang tidak pernah berubah daripada dahulu
sehinggalah sekarang.
Semua negara
memerlukan undang-undang. Tidak ada negara yang tidak ada undang-undang.
Cumanya undang-undang apakah yang hendak dipakai. PAS sebagai sebuah parti yang
memperjuangkan Islam ingin melihat undang-undang Islam dilaksanakan dalam
negara ini kerana yakin terhadap keberkesanannya untuk menghapuskan jenayah. Ia
adalah undang-undang yang datang daripada Allah yang menciptakan manusia. Dia
tahu apa yang baik dan buruk untuk manusia dan Dia tahu bagaimana cara untuk
menyelesaikan masalah manusia.
Orang Islam
perlu meyakini bahawa undang-undang Islam adalah terbaik untuk mencegah manusia
melakukan kesalahan dan jenayah. Ia akan memberikan keadilan kepada semua.
Rasuah, salah guna kuasa, memerah harta negara dan kezaliman yang menghiasi
politik Dunia Muslim akan dapat diatasi dengan undang-undang tersebut. Rakyat
yang membenci pemerintahan zalim sekian lama akan merasa aman dengan
terlaksananya undang-undang tersebut dan merasai keadilannya.
Keberkesanan
undang-undang Islam akan memberikan hak kepada orang yang dizalimi kerana Islam
tidak membenarkan berlakunya kezaliman. Orang yang miskin dan melarat akan
terjaga kebajikannya dengan diberikan makanan dan keperluan asasi. Harta negara
dibahagi secara adil dan kerajaan diurus dengan penuh amanah di bawah
undang-undang Islam. Bahkan bandar yang kotor akan menjadi menjadi bersih dan
pengurusan yang buruk menjadi terurus. Rakyat diberikan ilmu dan pendidikan.
Ini semua kerana Islam telah dilaksanakan secara menyeluruh termasuk
undang-undangnya.
Jangan bina
persepsi yang buruk terhadap undang-undang Islam:
Rakyat tidak
seharusnya dibina dengan persepsi yang buruk terhadap undang-undang Islam.
Jangan ditanam persepsi bahawa perlaksanaan undang-undang Islam akan menjadikan
negara tersebut negara Mullah. Adalah silap jika berpandangan demikian kerana
Rasulullah s.a.w. juga melaksanakan undang-undang Islam di Madinah dan Madinah
bukan negara Mullah.
Kesilapan
Taliban ketika memerintah Afghanistan dengan undang-undang Islam tidak boleh
menafikan keindahan undang-undang tersebut. Ini kerana mereka terlalu jumud dengan
mazhab Hanafi, tanpa melihat mazhab yang lain sehingga dilihat terlalu keras
melaksanakan undang-undang Islam. Wanita dipaksa memakai purdah dan dilarang
bekerja.
PAS berbeza
dengan Taliban kerana PAS mengemukakan undang-undang Islam yang meraikan kepelbagaian
pandangan mazhab dalam Islam dengan melihat realiti semasa. Contohnya, PAS
mengambil ketetapan bahawa Hudud tidak akan dilaksanakan ke atas orang bukan
Islam. Wanita akan terus dibenarkan bekerja dan dibela. Justeru, jangan jadikan
kesilapan Taliban untuk menafikan keindahan undang-undang Islam.
Persoalannya,
kenapa perlu dipilih untuk menanam persepsi buruk terhadap undang-undang Islam
sedangkan kita ada pilihan untuk membina persepsi yang baik terhadap
undang-undang ini. Kenapa perlu dibina persepsi bahawa undang-undang Islam
hanyalah membawa mimpi buruk kepada rakyat. Tangan rakyat akan dipotong,
ataupun wanita akan direjam dengan batu, ataupun wanita dipukul kerana tidak
bertudung dan seterusnya.
Jangan
ditiru cara UMNO yang membina persepsi buruk terhadap undang-undang Islam.
Undang-undang ini jika dilaksanakan akan menghalang pembangunan kerana
batu-batu telah digunakan untuk merejam, berlakunya kekacauan dan pengangguran,
rakyat boleh makan sup tangan dan lain-lain lagi yang memburukkan undang-undang
Islam.
Kita ada
pilihan untuk menanam persepsi yang baik kerana undang-undang Islam membawa
rahmat dan kebaikan. Tidak akan ada rakyat yang akan dipotong tangannya,
disebat dan direjam dengan batu kerana tidak ada lagi orang yang akan sanggup mencuri
dan berzina disebabkan gerun terhadap hukuman Allah. Ia adalah pencegahan
daripadaNya. Orang-orang yang dizalimi pasti gembira terhadap hukuman Allah
ini. Hanya orang yang zalim sahaja tidak senang dengan hukuman Allah.
PAS sentiasa
segar dengan ijtihad baru:
Walaupun PAS
sebagai gerakan Islam sentiasa tegas dengan prinsipnya memperjuangkan
undang-undang Islam, PAS sentiasa menilai pendekatannya. PAS memperkatakan
tentang ijtihad-ijtihad baru mengenai politik termasuklah ijtihad tahalluf
siasi. PAS telah lama berijtihad bahawa pilihanraya adalah syari'e walaupun
sebahagian gerakan Islam yang lain baru terlibat dengannya. Begitu juga PAS
membenarkan wanita bertanding dalam pilihanraya. PAS sentiasa memahami teks
dalam kerangka konteks kerana sedar politik terdedah kepada perubahan.
Atas
kesedaran tentang hakikat politik Islami dan memahami tabiat baru politik
Malaysia, PAS menggunakan pelbagai pendekatan baru. Slogan-slogan yang
menakutkan tidak pernah digunakan.
Slogan-slogan
Islam yang lebih memberikan harapan telah lama dilaungkan. PAS melaungkan
slogan kebajikan dan khidmat masyarakat sejak sekian lama dan dipertegaskan
lagi dalam muktamar yang berakhir baru-baru ini dengan konsep negara
berkebajikan. PAS memberikan khidmat kepada rakyat. Menambat hati mereka dengan
janji yang selaras dengan cita dan cinta rakyat.
Di negeri
Kelantan sebagai contoh, kerajaan Pas telah memberikan pelbagai servis kepada
rakyat seperti projek Al-It'am (kupon beras percuma), Az-Ziwaj (bantuan
perkahwinan), Ladang Rakyat, bantuan armalah (ibu tunggal) dan sebagainya.
Kebajikan rakyat sentiasa dijaga di samping penerangan kepada masyarakat
tentang Islam dan undang-undangnya sentiasa berjalan dan mendapat sambutan yang
baik. Semua yang dilakukan ini adalah untuk mewujudkan suasana yang kondusif
bagi perlaksanaan undang-undang Islam di negeri tersebut.
'Arab
Spring' tidak merubah prinsip gerakan Islam:
Perlu
dijelaskan bahawa walaupun 'Arab Spring' berlaku kerana tidak puas hati dengan
pemerintah yang zalim tetapi rakyat memilih gerakan Islam untuk menggantikan
pemerintahan tersebut. Ini kerana mereka yakin terhadap Islam dan
undang-undangnya sebagai alternatif walaupun pilihanraya yang diadakan turut
disertai oleh parti-parti yang berbentuk sekular, nasionalis dan sosialis.
Gerakan
Islam yang memerintah di negara Arab sekarang ini tidak pernah mengubah prinsip
perjuangan mereka. Dr. Moursi selaku Presiden Parti al-Hurriyyah wal 'Adalah
selepas 'Arab Spring' sebelum menjadi Presiden Mesir menegaskan hasrat
menegakkan undang-undang Islam ketika muktamar pertama partinya. Setelah
menjadi Presiden Mesir, dia juga menyatakan keinginannya untuk melaksanakan
undang-undang Islam apabila ditanya dalam satu majlis bersama rakyatnya.
Akhirnya,
nasihat dan teguran saya kepada penulis artikel 'Relevankah PAS dalam realiti
baru?" supaya jangan menggunakan agama supaya orang ramai makin jauh
daripada agamanya. Jangan tanam persepsi buruk di kalangan rakyat terhadap
undang-undang Islam atas nama agama sehingga orang takut kepadanya. Penulis artikel
tersebut perlu terbuka untuk menerima nasihat dan teguran ini sebagaimana
beliau inginkan orang lain menerima tegurannya. Pun begitu, saya tidak lupa
untuk mengucapkan terima kasih atas nasihat dan teguran yang beliau berikan.
http://ulamak.pas.org.my/v2
No comments:
Post a Comment