Gambar Hiasan |
Tuan Guru
Haji Abdul Hadi Awang
Mesti ada tegur menegur antara satu sama lain.
Sebagai contoh jika isteri melakukan maksiat, suami mestilah menasihatinya,
begitulah sebaliknya.
Para ulama
menyatakan bahawa orang yang menyuruh kepada yang baik dan mencegah kemungkaran
itu bukan semestinya meninggalkan maksiat. Ertinya, tidak menjadi masalah
menunaikan suruhan amar makruf nahi mungkar walaupun seseorang itu melakukan
maksiat.
Tangungjawabnya
dalam soal mencegah kemungkaran, sudah ditunaikan sementara maksiat yang dibuat
pula sudah pasti merupakan suatu dosa yang dikenakan ke atas perbuatan itu.
Perbuatan
cegah mencegah antara satu sama lain tidak berlaku di kalangan kaum Bani
Izrail. Cegah mencegah antara satu sama lain boleh berlaku antara ahli maksiat.
Misalnya,
ada di kalangan kaki judi atau pencuri merasakan perbuatan mereka itu perlu
ditinggalkan kerana ia tidak mendatangkan faedah satu pun melainkan menyusahkan
orang lain. Lalu mereka nasihat mensihati antara satu sama lain sekali gus
meninggalkan perbuatan berkenaan.
Ini bermakna
bukan ahli maksiat itu tidak mengerti bahawa perbuatan yang mereka lakukan itu
tidak baik tetapi nafsu bermaharajalela dalam diri mereka menyebabkan perbuatan
itu masih menjadi amalan mereka.
Akhirnya
dengan hidayah Allah mereka meninggalkan perbuatan jahat itu.
Menurut
hukumnya sah menyuruh kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran itu berlaku di
kalangan orang yang melakukan maksiat.
Ini kerana
sabda Nabi s.a.w. yang bermaksud, "sesungguhnya kadang kala Allah menolong
agama ini dengan perbuatan baik yang dilakukan oleh orang jahat."
Ini kerana
apabila orang baik tidak berani, Allah jadikan orang jahat mencegah kemungkaran
supaya penduduk sesuatu kampung itu tidak diturunkan bala.
Menjadi
sebab turunnya bala ke atas umat zaman dahulu kerana tidak ada di kalangan
mereka orang yang mencegah kemungkaran.
Di kalangan
umat Muhammad pula, pernah berlaku Islam ditolong oleh orang fasik. Menyuruh
perkara baik dan mencegah kemungkaran berlaku di kalangan mereka dan perbuatan
itu dikira sah di sisi ulama.
Tidak
menjadi syarat orang yang menyuruh melakukan perkara baik dan mencegah
kemungkaran itu orang yang bersih daripada sebarang kejahatan dan maksiat.
Tidak
dinafikan pentingnya sesiapa yang menyuruh berbuat baik dan mencegah
kemungkaran itu orang yang bersih daripada maksiat tetapi tidak menjadi
halangan kepada sesiapa sahaja yang ingin mencegah kemungkaran walaupun mereka
sendiri melakukan maksiat.
Disebut di
dalam hadis sahih di dalam kitab Riyadhus Solihin bahawa terdapat seorang
lelaki pada hari kiamat, perutnya panjang berjela-jela dan diikat pula pada
penunggul.
Kemudian
perutnya diheret menggelilingi penuggul tersebut seperti beruk mengheret tali
di sekelilingnya.
Manusia
mengerumuni mereka seraya bertanya, "kenapa kamu dijadikan sedemikian rupa
sedangkan di dunia dahulu kamulah orang yang sedap bercakap dan kamu ini
seorang ustaz yang kerja kamu mencegah orang daripada melakukan maksiat dan
menyuruh mereka melakukan kebaikan?"
Lalu dia
menjawab,"aku menyuruh orang buat baik tetapi aku sendiri tidak melakukannya.
Inilah balasan yang Allah berikan kepada aku."
Yang
melakukan maksiat, Allah akan menghukum dan memberi balasan setimpal dengan
perbuatannya. Bagaimanapun kewajipan amar makruf nahi mungkar suatu
tanggungajawab yang mesti ditunaikan oleh sesiapa sahaja di kalangan umat
Islam.
Berlaku pada
zaman dahulu, seorang raja yang tabiatnya suka minum arak. Walaupun demikian
dia tetap mengharamkan arak dan menghukum rakyatnya yang meminum minuman
memabukan itu. Tetapi dia sendiri adalah peminum arak, masih tidak meninggalkan
perbuatan haram tersebut.
Ertinya
perbuatan menyuruh kepada perkara yang baik dan mencegah kemungkaran hendaklah
dilakukan oleh umat Islam.
Dalam hadis
yang lain diriwiyatkan oleh Imam Ahmad bahawa Nabi s.a.w. bersabda yang
bermaksud, "Sesungguhnya Allah, tidak mengazab orang ramai dengan
perbuatan yang dilakukan oleh orang yang khusus (Allah tidak mengazabkan orang
ramai apabila ada golongan tertentu mengerjakan maksiat di kalangan mereka)
sehinggalah mereka melihat maksiat berlaku di kalangan mereka sedangkan mereka
mampu mencegahnya tetapi tiba-tiba mereka tidak mencegahnya."
Apabila
berlaku demikian Allah Ta’ala mengazabkan orang yang khusus (tertentu)
mengerjakan maksiat dan orang ramai yang tidak melakukan maksiat turut sama
ditimpakan azab."
Ini adalah
amaran yang keras daripada Nabi s.a.w. - lanh
No comments:
Post a Comment